Η ΒΡΕΤΑΝΙΚΗ ΤΡΟΧΟΠΕΔΗ
Η βρετανική αποικιοκρατία για τους δικούς της λόγους και τα δικά της συμφέροντα και πιστή στη γνωστή της αρχή του «διαίρει και βασίλευε» συνέχισε να χρησιμοποιεί την αρχή των μιλέτ από την εποχή της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας, δίνοντας έμφαση στις κοινότητες και υποβοηθώντας τη συγκρουσιακή λογική ανάμεσά τους, αντί να εισαγάγει τις ιδεολογικές συνισταμένες του πολιτικού φιλελευθερισμού που έδινε περισσότερο έμφαση στους πολίτες και τα δικαιώματά τους, παρά στις εθνικές ομάδες. Καθώς παρατηρεί πολύ σωστά ο Πασχάλης Κιτρομηλίδης, «το βρετανικό καθεστώς στην πρώτη του πεντηκονταετία εισήγαγε σε μία υποτυπώδη και παραμορφωμένη εκδοχή τους θεσμούς της αντιπροσωπευτικής διακυβέρνησης με τη δημιουργία του Νομοθετικού Συμβουλίου (1881-1931)». Η παραμόρφωση της φιλελεύθερης πολιτικής ιδεολογίας ξεκίνησε από τη στιγμή που το πρώτο δοτό πολιτικό σύνταγμα εισήγαγε μια διαστρεβλωμένη μορφή κοινοβουλευτισμού, χωρίς ενιαίο εκλογικό σώμα αλλά με ξεχωριστούς εκλογικούς καταλόγους για τους Έλληνες και τους Τούρκους της Κύπρου. Έτσι οι Κύπριοι δεν αντιμετωπίστηκαν ως πολίτες όπως συνέβαινε στις άλλες δυτικές κοινωνίες αλλά ως εθνικές ομάδες ενώ ταυτόχρονα στρεβλώθηκε και η δημοκρατική αρχή της πλειοψηφίας με τον διορισμό ανώτερων Άγγλων υπαλλήλων στο Νομοθετικό Συμβούλιο. Έτσι οι περιβόητες πολιτικές μεταρρυθμίσεις των Άγγλων στην Κύπρο, ήταν ένα κράμα αυταρχικού φιλελευθερισμού και «οθωμανισμού» που οδήγησε σταδιακά στη διακοινοτική διαμάχη αντί στη δημιουργία ενός ενιαίου πολιτικού σώματος. Η φιλελεύθερη δημοκρατία υποθηκεύτηκε εξ υπαρχής και αυτό εξηγεί πως φτάσαμε αργότερα στις συμφωνίες Ζυρίχης-Λονδίνου και πιο κοντά μας στο περιβόητο σχέδιο Ανάν. Απόρροια αυτής της πολιτικής και η διζωνική ομοσπονδία που οδηγεί σε φυλετικό απαρτχάιντ. Μειονότητες όμως, ή έστω εθνικές κοινότητες για όσους στην Κύπρο παθαίνουν κρίση με την χρήση του όρου μειονότητα, υπάρχουν και στην Βρετανία και στις ΗΠΑ και σε όλες τις δυτικές κοινωνίες. Σε καμιά όμως από αυτές τις χώρες δεν στρεβλωθηκαν οι πολιτικοί θεσμοί με το οθωμανικό πρότυπο των μιλέτ αλλά επικράτησε η φιλελεύθερη αντιπροσωπευτική δημοκρατία των πολιτών στη βάση των αρχών του διαφωτισμού. Μήπως οι Κύπριοι, ανεξάρτητα εθνικής καταγωγής, είναι λαός με «ειδικές ανάγκες» που δεν έχουν δικαίωμα στην ίδιας μορφής δημοκρατία που έχουν οι άλλοι λαοί αλλά μιας μορφής απαρχάϊντ νεο-οθωμανικής κοπής ;
Ο Στέφανος Κωνσταντινίδης είναι καθηγητής
πολιτικών επιστημών στο Κεμπέκ του Καναδά και επιστημονικός συνεργάτης του
Πανεπιστημίου Κρήτης.
*
.E-mail stephanos.constantinides@gmail.com
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire